Niinhän se on, että ilman markkinointia ei ole myyntiä. Vai onko? Moni yrittäjä varmasti miettii, että onko markkinointi tarpeellista ja kannattaako markkinointiin sijoittaa rahaa?  Vastaus on, että Kyllä kannattaa! Vaikka niitä kauppoja ei heti syntyisikään niin jossakin vaiheessa – se pienimuotoinenkin markkinointi kantaa hedelmää. Näihin markkinointiasioihin tulemme jatkossa keskittymään tässä blogissa.

Ensin on kuitenkin aika ensin esittäytyä. Minä olen siis Mira Laakso ja kirjoitan Renemar Oy:n kotisivujen blogia. Toimin Renemarissa markkinointisuunnittelijana ja asiakaspalvelutehtävissä.

Kokemusta minulle on kertynyt toimistotyöntekijänä alkaen vuodesta 1998, jolloin aloitin toimistoapulaisena kansainvälisessä kompressoreita valmistavassa yrityksessä. Keväällä 1999 työsuhteeni vakinaistettiin ja aloitin toimistosihteerinä hoitaen mm. puhelinvaihdeliikenteen, päivittäisen postituksen sekä pakettilähetysten tarvittavien asiakirjojen laadinnan ja kuljetusten järjestelyn. Samalla toimin markkinointiosaston avustavissa työtehtävissä. Onnenkantamoinen iski, kun siirryin yrityksessä markkinointikoordinaattorin työtehtäviin lokakuussa 2005. Markkinointikoordinaattorin työtehtäviin kuuluivat mm. markkinointimateriaalin suunnittelu ja toteutus yhteistyössä mainostoimiston kanssa, extranetin suunnittelu, toteutus ja ylläpito sekä asiakastapahtumien järjestäminen. Markkinointikoordinaattorina toimin toukokuuhun 2008 saakka, jolloin siirryin käännöstoimistoon projektipäällikön työtehtäviin. Oli otettava tarjottu haaste vastaan, sillä pidän haasteista. Siellä opin paljon käännösten tuotantoprosessista. Projektipäällikön työtehtäviä olivat käännösprojektien koordinointi, asiakaspalvelu ja myyntitehtävät, töiden vastaanottaminen asiakkailta, käännösprojektien aikataulutus ja budjetointi, töiden tilaaminen kääntäjiltä ja oikolukijoilta sekä laadunvalvonta.
Kesällä 2011 aloitin alumiinitehtaalla markkinointi-, asiakaspalvelu-, sekä toimistotehtävissä. Työtehtävinä olivat mm. puhelinvaihteen hoito ja markkinointimateriaalin suunnittelu, toteutus ja valokuvaus. Helmikuussa 2013 pääsin kokeilemaan siipiäni tilausten käsittelytehtävissä ottaessani vastaan Delivery Coordinator työtehtävät kansainvälisesti toimivassa ajoneuvoelektroniikkaa valmistavassa yrityksessä. Työtehtäviäni olivat mm. myyntitilausten ja – ennusteiden kirjaaminen sekä päivittäminen toiminnanohjausjärjestelmään (JDEdwards), tilausvahvistukset, yhteydenpito myyntiyhtiöihin, tiedusteluihin vastaaminen ja asiakkaiden avustaminen ongelmatilanteissa. Käytin työssäni päivittäin englannin kieltä. Valitettavasti työsuhteeni päättyi 7.11.2014 tuotannollisista ja taloudellisista syistä.

Olen saanut työurani aikana toimia erilasissa työpaikoissa monien eri työtehtävien parissa. Olen tavannut ihania ihmisiä ja saanut heistä myös ystäviä. Markkinointimateriaalia olen onnekseni saanut suunnitella ja toteuttaa niin itse kuin käyttäen yhteistyökumppaneita. Ideointi on mukavaa puuhaa! Koulutukseltani on datanomi, joten tietoteknisetkin asiat ovat myös hallussa.

Tästä se sitten lähtee! Tervetuloa seuraamaan blogiamme ja paikan päällä toimistolla voi tulla käymään. Meillä saa aina kupin kahvia – kaksikin jos oikein kahvihammasta kolottaa!

-mira-

Valikko