Mitä ja minkä merkkistä kahvia sinä juot? Juotko lähes kaikkien tunteman valmistajan kahvia vai jotakin tuntemattomampaa kahvimerkkiä josta monikaan ei tiedä mitään? Oletko kaupassa käydessäsi miettinyt koskaan, että miltä näiden kahvintuottajien kahvipaketit kaupan hyllyssä oikeastaan näyttävät? Onko saman tuottajan kahvipaketeissa jotakin yhtäläisyyttä  esim. paketin väri, yrityksen logo tai paketin muoto? Kumpaan tartut? Siihen kahvipakettiin josta et tiedä mitään, koska et ole tuotteeseen juurikaan törmännyt vai siihen jonka mainoksia olet nähnyt lehdissä ja tv:ssä ja sitä kautta luonut sinulle mielikuvan hyvästä ja turvallisesta tuotteesta? Yrityksen maine on nimittäin tärkeässä asemassa kun aletaan rakentamaan brändiä. Eikä pidä unohtaa yrityksen yhtenäistä linjaa niin markkinoinnissa kuin asiakaspalvelussakin. Siinä hiukan eväitä matkalaukkuun brändin suunnitteluun!

Brändillä saadaan siis aikaan ihmisissä erilaisia tunteita ja mielikuvia. Halun ostaa tuote. Yrityksen tai tuotteen jonka brändi on jo entuudestaan tuttu on helppo valinta. Yrityksen rakentama brändi on luonut sinulle mielikuvan tuotteesta. Ja vaikka se olisikin kalliimpi kuin se vieressä oleva tuote, nostat sen kuitenkin ostoskoriisi juurikin sen vuoksi, että brändin luomisessa on onnistuttu ja se on saanut vakuuttumaan tuotteen laadusta ostokerrasta toiseen.
Brändillä on siis merkitystä, ja brändi vaikuttaa yrityksen menestykseen. Sen avulla uskalletaan hinnoitella tuote kilpailijoita korkeammalle.

Yritysten yksi menestystekijä on siis brändi joka on rakennettu huolella. Brändin suunnitteluun on hyvä ottaa avuksi ammattitaitoiset henkilöt. Niin ja kannattaa varata muutama pannullinen kahvia, jotta suunnittelu sujuu mukavammin!

-mira-

Valikko